PIECZYWO- Które wybrać ?!

PIECZYWO- Które wybrać ?!


Pieczywo jest nieodłącznym towarzyszem codziennych posiłków. Przy wyborze chleba często kierujemy się zapachem, wyglądem i smakiem. Mało kto zwraca uwagę na walory zdrowotne chleba. Nie każdy wie, że aby zapewnić organizmowi jak najwięcej korzyści, najlepiej z rozwagą wybierać rodzaj spożywanego pieczywa.

Na rynku jest dostępny szeroki asortyment różnego rodzaju wypieków. Pieczywo dzielimy przede wszystkim na ciemne i jasne. Nie różnią się one tylko kolorem. Pieczywo jasne jest przeważnie wypiekane z mąki pszennej wysoce oczyszczonej, kiedy ciemny chleb produkowany jest z mąki żytniej z pełnego przemiału. Podstawową różnicą między tymi dwoma gatunkami chleba jest zawartość włókien roślinnych, które korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit ( ale zmniejszają przy tym wchłanianie się składników odżywczych).



Jasne pieczywo 


Najczęściej kupowane są jasne chleby i bułki pszenne. Kuszą one zapachem i lekkością. Białe pieczywo wydaje się lżejsze i lepiej trawione niż pełnoziarniste. Niestety zawiera one bardzo niski poziom błonnika, który eliminuje zaparcia. Niski poziom błonnika wynika z zawartości włókien roślinnych w mące używanej do produkcji tego chleba. Poprzez wysoki stopień oczyszczenia mąki, zawiera ona znacznie mniej składników mineralnych niż pieczywo z pełnego przemiału. Ponadto jasne pieczywo zawiera łatwo przyswajalne węglowodany, co wpływa na szybsze odczuwanie głodu. Jedząc ciemny chleb czujemy sytość znacznie dłużej ( indeks glikemiczny jasnego pieczywa jest około 2 razy większy niż ciemnego).


Ciemne pieczywo

Ciemne pieczywo jest produkowane z mąki graham, razowej, lub innej o niskim stopniu oczyszczenia. Ciemne pieczywo charakteryzuje się dużą zawartością włókien roślinnych (które są naturalnym źródłem błonnika). Jest też znakomitym źródłem witamin (witaminy z grupy B, żelazo, cynk i magnez).Do ciemnego pieczywa często dodaje się ziarna słonecznika, dyni, sezam lub orzechy, co dodatkowo wpływa na jego walory zdrowotne, energetyczne i smakowe. Ciemne pieczywo pozostaje świeże zdecydowanie dużej niż jasne. Niestety ciemny chleb nie jest idealny. Nie może być spożywany przez osoby z wrażliwym żołądkiem (jest ciężko strawny).


Uwaga na podróbki!

Mogłoby się wydawać, że pieczywo ciemne jest znacznie lepsze od jasnego. Niestety na rynku chleba jest coraz więcej sztucznych podróbek ciemnego pieczywa. Zawierają masę sztucznych ulepszaczy smaku i niezdrowych barwników. Dlatego warto dokładnie czytać etykiety lub samemu upiec idealny, domowy chleb:)

Wybrałam kilka kulinarnych blogów ze świetnymi przepisami na chleb żytni i razowy. Wypróbuj koniecznie! :

http://smakowitychleb.pl/prosty-chleb-razowy/
http://przepisnachleb.pl/chleb-zytni-razowy-100/
http://kulinarni.tvn.pl/przepisy/przepis-chleb-zytni-razowy-na-zakwasie,95.html
http://www.moderntasteblog.com/2012/10/chleb-pszenny-graham-na-zytnim-zakwasie.html
http://www.jadlonomia.com/przepisy/chleb-zmieniajacy-zycie/
http://cookitlean.pl/przepisy/bezglutenowy-paleo-chlebek/



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Trening mięśni brzucha - podstawy

Pij wodę!

Dlaczego nie masz czasu na trening ?!